Beeldloods Content vormen

Marketingstrategie, Online Marketing, Social Media

Leestijd 6 minuten

Welke content vorm past het beste bij jouw strategie?

Denk goed na over de content vorm als je online marketing gaat inzetten. Neem als uitgangspunt dat je content levert dat antwoord geeft op de klantvraag. Dat uitgangspunt is de basis van je content strategie. Jij kunt dat antwoord het beste geven, jij bent immers de deskundige op jouw vakgebied. Gebruik die deskundigheid in je content en wees overtuigd van je eigen kunnen. Op die manier bied jij waardevolle input aan de klant.

Welke content vorm is voor jou handig?

Als je de strategie hebt bepaald en je weet in welke communicatie fase je zit en welke boodschap je wilt delen, kijk dan naar de content vorm. We bespreken hieronder de meest gebruikte content vormen en ook wat het resultaat is op je doelstelling.

Doelstelling bepalen, delen of linken?

Je hebt een doelstelling verbonden aan de content die je plaatst. Wil je dat de doelgroep je content gaat delen? Als dat gebeurt heb je dus interessante content gemaakt die de doelgroep kan waarderen en ben je bezig een fanbase op te bouwen.

Een andere doelstelling kan zijn dat je wilt dat de doelgroep naar je content gaat linken. Dan ben je dus op zoek naar inkomende links. Dat wordt door Google goed gewaardeerd in de zoekresultaten.

Onderzoek naar Deelacties en Inkomende links

Onderzoek van Moz en BuzzSumo, entiteiten op het gebied van SEO en content marketing hebben enkele jaren geleden onderzoek gedaan naar het resultaat van content vormen op het realiseren van deelacties en het genereren van inkomende links. Dat onderzoek levert waardevolle informatie op met betrekking tot de content vormen en de doelstellingen.

Blog is goed voor deelacties en inkomende links

Een blog is een uitstekende vorm van content maken. Je kunt je doelgroep informeren over je meest recente werk, je kunt een ‘How-to’ artikel maken of een ‘long read’ artikel. Een blog is uitermate geschikt voor het beantwoorden van de zoekvraag van je doelgroep. Plus ook nog eens zeer geschikt voor het SEO-resultaat. Maar niet elke blog vorm levert een goed resultaat op. Er verschilt nogal wat per vorm dat je gebruikt in het resultaat op het gebied van het genereren van inkomende links en het delen van content op social media.

Schrijf je een blog waarin je het onderzoeksresultaat met de conclusies deelt, liefst van onderzoek dat je zelf hebt gedaan. Of schrijf je een artikel waarin je onderzoeken van anderen analyseert je je daarop je eigen visie en aanbevelingen geeft, dan heb je een goed artikel als het gaat om het verkrijgen van binnenkomende links en het delen op social media.

Ook het schrijven van een Column waarin je niet bang bent om je eigen mening te geven en dus eventueel ook ‘kritiek’ kunt krijgen scoren goed op beide doelstellingen.

Een Long copy artikel van meer dan 1000 woorden kan rekenen op een goed aantal inkomende links. Dus de doelgroep zal daar veel naar verwijzen. Echter het delen van een long copy artikel wordt niet veel gedaan. Toch is dit artikel wel goed om je expertise in je vakgebied te laten zien. Dus neem daar goed de tijd voor.

Blijf wel weg van de lijstjes. Deze zijn een beetje over het hoogte punt heen en worden vaak gezien als clickbait. Dit levert nauwelijks inkomende links op en wordt weinig gedeeld. Het enige moment om lijstjes te delen is rond het einde van het jaar, als alle trends voor het komende jaar op je vakgebied worden gedeeld.

Video trekt de aandacht dus deelacties

Video is een goed medium om aandacht te trekken. Video wordt 1200% beter bekeken dan content met alleen tekst. Bovendien is Youtube naast Google de grootste zoekmachine dat wordt gebruikt. Dus Video content is een middel dat je misschien wel móet gebruiken.

Vooral leuke entertainment achtige video’s worden gedeeld. Deze leveren echter nauwelijks inkomende links op. Wil je inkomende links realiseren met video dan zou je beter informatieve video’s kunnen gebruiken. Alleen dan is het wel vaak zaak om partijen te benaderen die je content willen delen. Hier zal je dus meer werk van moeten maken. Een goede voorbereiding en een creatieve invalshoek zijn hier aan te raden.

Een infographic als visuele marketingvorm

Wil je de boodschap in een visueel aantrekkelijke vorm vertellen, dan zijn Infographics een goede vorm. Ze worden vaak gebruikt voor het uitbeelden van onderzoeksresultaten of het werkproces van je dienstverlening of fabricageproces van je product.

Infographics zijn niet alleen in je externe marketing goed te gebruiken, ook in de interne marketing is het een handige tool om bijvoorbeeld bedrijfsveranderingen of jaarcijfers te delen. Het maken van Infographics kost veel tijd. Je moet eerst het verhaal helder hebben. Laat je het uitvoeren door derden dan zal het kostbaarder zijn. In gratis tools als Canva kun je zelf al een heel eind komen.

Het resultaat op het gebied van delen op Social Media of realiseren van inkomende links is wisselend. Over het algemeen worden ze niet veel gedeeld en leveren ze een matig aantal inkomende links op.  Toch is het een interessant item zeker omdat je hem op zowel intern als extern vlak kunt delen.

Gebruik een Quiz om deelacties te verkrijgen.

Een Quiz is altijd leuk om te delen. Uiteraard is het entertainment vlak hier meer aanwezig dan het informerende vlak. Juist omdat het entertainend is, wordt er veel gedeeld. Maar ook wordt er veel commentaar op gegeven. Een gevaar hierbij is dat het ook weer snel als clickbait kan worden opgevat. Inkomende links levert het dan uiteindelijk nauwelijks op.

Podcasten populair

Wat in het onderzoek nog onvoldoende is meegenomen is de Podcast. Deze vorm wint de laatste tijd zeker aan populariteit. Ook in de tijd van Corona en Social Distancing wordt er veel aan Podcasting gedaan en ook geluisterd. Maar ook hier geldt dat dit tijd kost om het goed uit te denken. Deze vorm lijkt veel op video qua voorbereiding. We zullen in een komend artikel hier dieper op in gaan.

Wat het beste is, ligt aan je doelstellingen en strategie

We hebben hierboven enkele tips gegeven welke vorm deelacties oplevert of inkomende links verzamelt. De basis is wel dat je goed vooraf moet nadenken welke strategie je wilt hanteren en welke doelstellingen je wilt bereiken. Steek tijd in de voorbereiding en je zult zien dat de resultaten omhoog zullen gaan. Wil je hierbij hulp hebben? Wij kunnen je hierbij helpen.

Laat ons je verhaal vertellen!

Wil je jouw verhaal vertellen? Wij kunnen je hiermee helpen. We zijn specialisten in het vertalen van jouw verhaal naar goed beeld. Naast fotografen hebben we ook Filmmakers, Animators, Illustrators, Powerpoint specialisten etc. in ons netwerk. We kunnen samen het concept van je verhaal vormen. Daarna kunnen we de beeldspecialist voorstellen die het beste bij jouw verhaal past.  Kijk alvast eens in ons portfolio.
Kom je verhaal vertellen bij een kopje koffie!

Bel ons voor meer informatie op 023-205 24 31
of neem hiernaast contact met ons op.

Meer tips!

We geven geregeld meer van deze tips.
Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in om niets meer te hoeven missen.