Merkpositionering Beeldloods Beeldmarketing verhaal

Hoe houd je, je merkpositionering authentiek

Beeldmarketing, Fotografie, Beeldcreatie

Leestijd ca. 2 minuten

Merkpositionering zorgt voor groter bereik en meer winst

Een merkverhaal begint met een goede merkpositionering. Met de positionering van je merk bedoelen we de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en het hart van de mensen uit je doelgroep. Als je die plek weet in te nemen met een authentiek verhaal, dan word je winst groter, krijg je een groter bereik en krijg je fans in plaats van klanten. Maar hoe kom je op die plek. Dat gaan we je vertellen.

Zorg ervoor dat je merkpositionering authentiek is.

Allereerst moet je wel zorgen dat je verhaal authentiek is. Een verzonnen verhaal werkt alleen als je Sinterklaas of de Kerstman bent. Maar mensen willen graag zakendoen met mensen. Dus zorg dat jij en je verhaal authentiek zijn. Je positionering is de diepere verbinding met je doelgroep. Een goed omschreven merkpositionering zorgt er dus voor dat de doelgroep een positieve emotionele associaties krijgt met jou als ondernemer. Dit wil je bereiken.

Houdt focus

Zorg er wel voor dat er focus blijft. Houd je verhaal scherp. Vertel waaróm je iets doet, niet wát je doet. Als je een goede merkpositionering hebt dan stuurt dat je in alle communicatie. Het brengt dus focus in wat je vertelt en uiteindelijk focus in wat je doet.

De merkpositie vervult de behoeftes van je klant. Daardoor voelt deze zich aangetrokken tot je onderneming. Het zorgt voor een onderscheidend vermogen in de markt en voor herkenbaarheid van je merk.

Vertel waaróm je iets doet

Het ‘waarom je iets doet’ is heel belangrijk want dat geeft je antwoord op de vraag wat jou anders maakt dan andere bedrijven. Wat maakt jou uniek, wat maakt dat wat je doet belangrijk is. Maar maak het niet te groot. Anders verzand je in holle zinnen en loze kreten. Waarom je doet wat je doet kan ook heel klein zijn. Zo heb ik eens gehoord dat een zelfstandig vrachtwagenchauffeur altijd een stropdas droeg omdat hij respectvol wilde zijn bij klanten waar hij kwam. Vaak hadden die bedrijven ook klantcontact terwijl hij bezig was met laden of lossen, dan is het voor de uitstraling van de klant ook belangrijk dat het netjes oogt. Mij heeft dat geïnspireerd om als fotograaf ook netjes bij de klant te komen en niet wat je nog wel eens ziet met korte broek of T-shirt. Ik word vaak door een bank voor een foto naar één van hun klanten gestuurd. Die foto moet dan bij een redactioneel artikel geplaatst worden. Dan ben je dus een verlengstuk van die bank en kun je hun goede naam schaden als je niet representatief overkomt.

Neem de geschiedenis mee

Let er ook op dat je de geschiedenis (als die er is natuurlijk) van je bedrijf meeneemt. Maak het niet mooier dan het is, ben je al jaren een eenmansbedrijf, spreek dan in enkelvoud. Een goede tip is om de ruwe randjes op te zoeken. Dus is er een keer iets heel erg fout gegaan, vertel dat dan, maar vertel er ook bij hoe je dat hebt opgelost. Dat laat het echte mens achter het bedrijf zien.

Beeldmateriaal past hier goed bij

Jouw authentieke merkpositionering is ook goed te laten zien met het juiste beeldmateriaal. Daar kunnen wij je prima mee helpen, neem contact op en we helpen je om jouw authentieke verhaal te vertalen naar het perfecte beeld. Niet voor niets zeggen we; “Jij hebt een verhaal te vertellen, wij brengen het in beeld!”