Beeldloods De toegevoegde waarde van beeld op je website

Wat is de toegevoegde waarde van beeld op je website

Beeldmarketing, Fotografie, Beeldcreatie

Leestijd ca. 2 minuten

Wil je je bedrijfsverhaal vertellen in tekst, dan heb je waarschijnlijk veel tekst nodig. Dit nodigt niet uit om je website door te lezen. Daarom gebruik je beeldmateriaal. De toegevoegde waarde van beeldmateriaal op je website zorgt ervoor dat je bedrijf goed voor de dag komt, maar als je het beeldmateriaal verkeerd gebruikt kan het ook verkeerd aflopen. De laadtijd van je site duurt dan lang en je bezoekers zullen afhaken.

Wat is dan de toegevoegde waarde van beeldgebruik op je website.

Laatst keek ik de film uit de jaren negentig, ‘Coming to America’ van Eddy Murphy. Destijds best een grote hit waarvoor ik zelfs naar de bioscoop ben geweest. Nu bekeek ik de film en ik dacht, wat is deze eigenlijk traag. Scènes waarin er werkelijk niets gebeurt, geen tekst, geen muziek. Niets. En dat geldt voor de meeste films uit die tijd. Toen realiseerde ik me, dat alles nu echt wel sneller gaat. Dat betekent ook dat mensen die snelheid overal verwachten. Als men pakketjes besteld die niet de volgende dag bezorgt worden, klik je door naar een aanbieder die dat wel doet. En zo gaat die snelheid eigenlijk maar door. Als je goed beeldmateriaal gebruikt op je website kan dat een positieve invloed hebben op die snelheid.

Bezoekers willen een antwoord

De bezoekers op je website verwachten die snelheid ook. Als zij op je website komen, willen ze gelijk een antwoord op de zoekvraag die ze hebben. Krijgen ze dat niet, dan zullen ze verder kijken. Dus lange teksten waarop je uitlegt waarom je onderscheidend bent, werken niet. Beeldmateriaal dat laat zien waarom je onderscheidend bent werkt al veel beter. Stockmateriaal laat dat eigenlijk nooit zien, dus zal je zelf foto’s moeten maken, of daarvoor een professionele fotograaf in moeten huren.

Inhuren van een professionele fotograaf betaalt zich uit

De professionele fotograaf klinkt misschien op het eerste gehoor als een dure uitgave. En deze optie zal duurder zijn dan stockfotografie. Maar stockfotografie laat eigenlijk nooit je onderscheidende kwaliteiten zien. (Daarover hebben we hier al een artikel geschreven.) Maar de investering is het wel waard. Een professionele fotograaf zorgt namelijk voor professionele beelden. Hij of zij zorgt ervoor dat je boodschap precies op de goede manier in beeld wordt gebracht. De fotograaf laat zien wat jou, je bedrijf of je organisatie anders maakt en hij of zij zorgt ervoor dat je een eigen beeldstijl krijgt. Allemaal voordelen die de investering van het inhuren van een fotograaf dubbel en dwars waar maken.

Professionele beelden hebben een positieve invloed op ranking

De professionele afbeeldingen geven de sfeer van je bedrijf goed weer. Ze verschaffen ook duidelijkheid over je onderscheidende activiteiten. Ze hebben over het algemeen een sterke compositie waardoor ze er echt uit springen. Hierdoor maak je het echt onderscheidend en zullen mensen je website beter bekijken. Dat heeft ook weer een positieve invloed op je ranking in de zoekmachines. Want als je site lang bekeken wordt en er worden meerdere pagina’s aangeklikt, zullen de zoekmachines beoordelen dat je site relevant is waardoor je hoger gerankt wordt. Wat ook een positieve invloed heeft op de zoekmachines is dat je de beelden een juiste omschrijving in de Alt-tekst geeft. Niemand heeft ooit gezocht op img_3045.jpeg. Zorg er dus voor dat je beelden ook een goede omschrijving krijgen van wat de consument ziet en hoe je ze bedoeld hebt. Dan is de zoekmachine en je doelgroep ook weer blij.

Niet te groot, dat maakt traag

Sla je foto’s niet te groot op. Als ze te groot zijn word je laadtijd van je website namelijk langer. Dit heeft dan weer een negatieve invloed op je ranking. Het beste kun je aanhouden dat de beelden op je website niet groter moeten zijn dan 300 kb en 1800 pixels breed. Dan worden ze goed zichtbaar en laden ze snel.

Vraag de beeldscan aan

Wil je meer weten over wat beeld doet met je website dan kunnen we je daarbij helpen. Je kunt ook al een beeldscan aanvragen. We gaan dan vanuit je doelgroep naar je website kijken en beoordelen die vooral op beeld gebruik. We geven je dan tips die je gelijk kunt toepassen. Vraag de beeldscan hier aan.