KUUK wil de wereld een stukje mooier maken dan hij was.
Raymond Groenewegen; KUUK
De wereld mooier maken voor klanten maar zeker ook voor de medewerkers.
Bij de oprichting van KUUK wilde Raymond een sterk merk neerzetten en zijn dromen waarmaken. “Ik heb een bepaalde drive op persoonlijk gebied en zeker ook op het gebied van duurzaamheid.” Zegt Raymond daarover. “Ik wil straks kunnen zeggen dat ik de wereld een stukje mooier heb gemaakt dan dat ze was.” Dat mooier maken dan het was, zit bij KUUK in het hele bedrijf doorvlochten. Niet alleen voor klanten maar zeker ook voor de medewerkers.
Duurzame producten en apparatuur
Raymond werkte bij een infrabedrijf dat op een gegeven moment een richting koos die steeds minder bij hem paste. Dat deed hem besluiten een eigen onderneming op te richten. “Ik zocht op dat moment een bedrijf waarin ik mijn potentie meer kon laten groeien en ontwikkelen” vertelt Raymond ”Bovendien wilde ik veel meer het verschil maken voor klanten en maatschappij.” Inmiddels maakt KUUK met meer dan 30 medewerkers dagelijks het verschil voor klant, medewerkers en maatschappij.
“Wij houden ons bezig met het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van de buitenomgeving. Dus we maken speelplaatsen, openbare ruimten, bedrijventerreinen, schoolpleinen en allemaal wel op een zo duurzaam mogelijke manier. Hiervoor gebruiken we de meest gezonde producten voor mens en maatschappij” legt Raymond uit. “Vroeger werden de infiltratiesystemen bijvoorbeeld met plastic in de grond gestopt. Nu gebruiken we steenwol, een 100% natuurlijk product.” Dat zijn producten die KUUK uit de markt haalt. “Soms zijn er opdrachtgevers die een bepaald product nodig hebben, wij ontwikkelen dat dan samen met leveranciers” vertelt Raymond.
Daarnaast gebruikt KUUK ook zoveel als mogelijk elektrische auto’s, busjes, shovels en kranen. “We proberen ook de handgereedschappen zoveel mogelijk elektrisch te krijgen” zegt Raymond “dat is duurzamer voor de collega’s, want het trilt minder, maakt minder herrie en het heeft geen uitstoot, dus is veel fijner om mee te werken. Bovendien is het pand vol gelegd met zonnepanelen, er kan geen zonnepaneeltje meer bij” lacht Raymond “Zo zijn we continu aan het doorborduren naar duurzaamheid.”
Groter, sneller en beter, met vallen en opstaan
“Na een jaar of acht begon ik me een beetje te vervelen” zegt Raymond “Ik ben ook wel de ondernemer in de tent. Dus ik dacht ‘Ja dit snap ik nou wel. Een mooi speelplaatsje hier, een mooi speelplaatsje daar, het was allemaal hartstikke mooi maar ook wel een beetje hetzelfde.” Raymond wilde groter, sneller en verder. Dat is voor hem een belangrijk leerproces geweest. “Ik heb het geleerd met vallen en opstaan. Ik heb gruwelijk domme dingen gedaan in de afgelopen 10 jaar.” Lacht Raymond “Dus ik heb de risico’s wel kleiner gemaakt door de juiste mensen om me heen te verzamelen. Mensen die míj lastige vragen stellen en ook wel eens ‘nee’ zeggen. Dan denk ik ‘Oké, dan moet ik dus iets beter aan mijn plan werken.
Samenwerking met Van Der Meij
In 2018 bestond Van der Meij circa 90 jaar. De familie van der Meij was had de onderneming toen al overgedaan aan de familie De Ruijter en vader De Ruijter wilde de onderneming overdoen aan de zoon. Ze zochten er daarbij wel iemand naast die meer kennis had op missie, visie en strategisch gebied. Ze hebben toen een profiel opdracht uitgezet om een duurzame oplossing te zoeken, dus iemand die niet na een paar jaar weg zou gaan. Die duurzame oplossing bleek goed te matchen met de groeiambitie van Raymond. KUUK en Van der Meij hebben een overlap in de groen tak, maar Van der Meij had nog een veiligheidstak en KUUK een infra tak. Dus nu hebben ze een groen, infra en veiligheidstak. “En dat zorgt ervoor dat we de hele buitenomgeving kunnen inrichten, beveiligen en onderhouden.” Vertelt Raymond.
Landelijke groeiambitie
Raymond wil wel flexibel blijven, want KUUK heeft een gezonde groei ambitie. “Met KUUK willen we echt stappen maken” zegt Raymond. “Het zijn twee aparte merken en we zoeken de synergie waar het kan.” Sommige collega’s werken daarbij in het blauwe shirt van Van der Meij en willen daar ook blijven. Andere werken in het oranje shirt van KUUK en sommige werken voor beide bedrijven. “De medewerkster Marketing werkt voor beide bedrijven” legt Raymond uit “en we hebben ook de controller die voor beide bedrijven werkt.”
De locatie in Velsen Noord is nog groot genoeg om met 10 tot 15 collega’s te groeien. Maar dan wil Raymond de vleugels uitslaan. “Dan wil ik gaan kijken naar een tweede locatie in het land.” Vertelt Raymond “We werken al landelijk, ook veel in Zuid-Holland. Vandaag zijn we ook begonnen aan een klus in Zwijndrecht tot aan de kerst. We hebben zo’n klik met bepaalde klanten, die nemen ons gewoon mee op klussen door het hele land. Dus het is logisch om op termijn een tweede locatie te openen in bijvoorbeeld Zuid-Holland.”
Vergroenen om buurten socialer, koeler en mooier te maken
“Zelf ben ik helemaal niet technisch. Ik kan geen spijker recht in de muur slaan,” vertelt Raymond met een glimlach. “Mijn collega’s weten van elke boom of struik de naam. Maar ik wil gewoon een natuurlijke omgeving creëren. Ik vind de natuur heel belangrijk, de natuur is ook rustgevend, daarom proberen wij alles op een zo natuurlijk mogelijke manier in te richten.” Als voorbeeld geeft Raymond het werk dat KUUK uitvoert voor verschillende woningcorporaties. KUUK wordt door hen gevraagd om de grijze gebieden van deze corporaties te vergroenen. “Dat doen we dan ook vaak met buurtparticipatie. Zegt Raymond. “Het resultaat is dat de buurt op sociaal gebied erg vooruitgaat en het klimaat profiteert ook. Wij hebben voor het pand bijvoorbeeld ook ‘groene’ parkeerplaatsen (parkeerplekken met een open steenstructuur waar planten doorgroeien; red.) en ook nog de ‘grijze’ stenen parkeerplaatsen. Dat scheelt zomers zo 10 graden.”
Met al die grijze wijken is de stad een kookplaat aan het worden.” Vervolgt Raymond. “Als wij in die wijken dan zorgen voor vergroening dan is dat niet alleen voor het klimaat beter, maar ook voor de inwoners zelf. Ze worden veel gelukkiger en veel socialer van zulke groene wijken omdat ze elkaar daar ontmoeten en het in de zomer ook koeler wordt door die groene ruimten.”
Vanuit een concept meedenken met opdrachtgevers
“Dat conceptmatige, daar zijn we sterk in.” Vertelt Raymond. Voor sommige opdrachtgevers is het conceptmatig denken vanuit een visie nog spannend. Dan vraagt Raymond bijvoorbeeld naar het budget en als ze dan spontaan een budget noemen ziet hij ze schrikken. Laatst gebeurde dat nog toen hij voor een opdrachtgever in een wijk een zestal tuinen moest aanleggen. Het was een wijk met circa 100 bewoners die ook zelf het groenbeheer leuk vonden. “Dan zeg ik ‘als je 25% van dat budget nou niet gebruikt’.” Vertelt Raymond, “Dan gebruik je dat bijvoorbeeld voor toekomstig onderhoud of voor een openingsfeest, dat soort dingen. Dan baseren we onze prijsopgave op 75% en maken we een lijst met werkzaamheden. Jullie kunnen dan zelf kiezen wat jullie eventueel zelf willen doen. Dat zorgt er ook weer voor dat de prijs lager kan.” Raymond kijkt vrolijk als hij zegt dat de opdrachtgever dan helemaal verbaasd is. “Hij vraagt zich dan af waarom ik dan niet voor de 100% ben gegaan. Dan zeg ik ‘Ja, maar nu bespaar je budget, je hebt gemotiveerde bewoners, de buurt floreert daarbij en wij hebben dan weer een ambassadeur erbij.”
Samen het verschil maken en zorgen voor werkgeluk
We willen eigenlijk elke dag het verschil maken. Ook voor onze mensen. Vervolgt Raymond. “Je krijgt de neuzen dezelfde kant op door het juiste DNA te selecteren. Bij de één leeft het verschil maken of het impact maken meer dan de ander. Maar het zit in iedereen binnen dit bedrijf.” En de laatste tijd begint er elke maand wel een nieuwe medewerker vertelt Raymond trots, met dezelfde mindset en gedeelde visie.
“De nieuwe collega die vandaag begonnen is. Die helpt ook met allerlei maatschappelijke vrijwilligersactiviteiten.” Vertelt Raymond. “Het is een heel ondernemende drukke dame. Maar die maakt ook nog tijd vrij om met allerlei vrijwilligersfuncties voor anderen het verschil te maken, nou dan kan je eigenlijk al meteen beginnen. Dan snap je het al zeg maar.”
Raymond geeft aan dat ze bij KUUK sturen op drie zaken, werkgeluk, klanttevredenheid en geld verdienen. “Dat werkgeluk kan ik niet voor je bepalen” zegt Raymond. “Want ik weet niet wat jou gelukkig maakt. Dat moet je zelf bepalen. Maar ik vind het wel belangrijk.” Tegenwoordig geeft Raymond al bij het sollicitatiegesprek aan dat het aspect werkgeluk belangrijk is. Bij het maken van de afspraak vertelt hij aan de sollicitanten “Weet dat we je gaan vragen naar wat je droombaan is en hoe je ideale werkweek eruitziet.” Daarover mag de sollicitant vrij denken. Dus wil deze flexibele uren omdat hij of zij kindjes heeft, of wil sollicitant sporten ’s ochtends. Raymond maakt de sollicitant dan wel duidelijk dat misschien niet alles vanaf dag 1 lukt, maar dat wetende, kunnen ze bij KUUK wel aan de slag met zijn of haar werkgeluk.
Bedrijven die impact leveren hebben de toekomst
De wereld mooier maken dan deze was komt in de hele bedrijfsvoering terug. Niet eens alleen gericht op duurzaamheid, maar meer gericht op het maken van impact. “Ik geloof echt dat bedrijven die zich niet met impact bezighouden, maar alleen met winstmaximalisatie,” besluit Raymond “die bestaan over 20 jaar niet meer.”
Raymond Groenewegen wilt met KUUK de wereld graag mooier maken. Ze zijn optimistisch en denken in mogelijkheden. Bij iedere opdracht, bij ieder contact met klanten en leveranciers en bij iedere dag op kantoor. Ze zorgen constant voor een optimale kwaliteit van werk.