Beeld zorgt voor aandacht
Beeldmarketing, Online Marketing
Leestijd ca. 2 minuten
“Ik zie nog precies dat beeld voor me”
Je kunt allemaal wel een beeld oproepen die je zo weer voor ogen hebt. Vaak zijn het dan beelden bij ingrijpende gebeurtenissen die je via de krant of het journaal ziet. Dit zijn journalistieke beelden waarbij je de herinnering aan een nieuwsitem relateert aan dat beeld.
Beeld blijft beter ‘hangen’.
Om diezelfde redenen zijn goede beelden in je communicatie strategie erg belangrijk. Want ook al gebruik je de beelden voor een presentatie, een social media post of een informatie brochure. Ze vallen op, zetten direct de sfeer en blijven beter hangen dan tekst alleen.
65% onthoudt de boodschap beter als ze er beelden bij zien
Onderzoek toont aan dat wanneer mensen informatie te horen krijgen, ze na drie dagen nog maar 10% hebben onthouden. Als die informatie van beelden wordt voorzien, onthoudt men na diezelfde periode 65% van de boodschap. Een behoorlijke winst dus.
Social Media posts scoren beter.
Gebruik van beeld in social media posts leveren meer likes, meer retweets, meer views en meer engagement op. Vooral Video’s, Foto’s en Infographics scoren enorm goed. Over video hebben we het ook al eens gehad in dit artikel.
De producenten van de 100 bekendste merken hebben hun posts op Facebook in 80% van de gevallen voorzien van beeldmateriaal. Die posts zorgden voor 92% van de interacties met deze merken. Op Twitter wordt er op tweets met beeldmateriaal 18% meer geklikt dan beeld zonder beeldmateriaal. Bij tweets met beeldmateriaal wordt in 89% van de gevallen meer op de favoriet button geklikt en ze worden zelfs 150% meer geretweet. Content op social media die wordt voorzien van relevante beelden krijg 94% meer views dan content met puur alleen tekst.
Stem je beelden af op de boodschap
Wat is dan relevant beeld? Dit hangt af van de communicatie strategie die je kiest. Denk bijvoorbeeld aan een webshop. De doelgroep van deze webshop ziet (naast uiteraard de foto’s van de producten) liever een product video, bijvoorbeeld een ‘how to’ video, dan dat ze een gebruiksaanwijzing door moeten lezen. Met zulke voorbeelden kun je als organisatie goede resultaten boeken.
Samen kijken naar de mogelijkheden?
Wil je opvallen, maar weet je nog niet precies hoe? Wij zijn de specialisten op het maken van de juiste combinatie tussen marketingboodschap en beeldmateriaal. Laten we eens een afspraak maken om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Neem contact op. Wil je alvast wat voorbeelden zien, klik dan hier voor ons portfolio.