Beeldloods Blog Google Analytics

Waarom je Google Analytics zou moeten gebruiken

Beeldmarketing, Online Marketing

Leestijd ca. 2 minuten

Wie weet hoe je website door de doelgroep gebruikt wordt

Niemand kan garanderen dat je website door je doelgroep op de juiste manier gebruikt wordt. We kunnen wel een behoorlijke inschatting doen, maar niets is zo veranderlijk als de mens. Om die reden zou je periodiek Google Analytics moeten raadplegen. Dat geeft namelijk antwoord op de vraag; ‘bereikt de website zijn doel’.

Wat is het doel van je website?

Iedere website heeft een doel. Dat zou althans iedere website moeten hebben. Je wilt met je website verkopen realiseren, leads genereren of juist alleen informatie en service verlenen. Als je verkopen wilt realiseren wil je weten hoeveel bezoekers op de winkelwagen klikken. Als je leads wilt genereren wil je zien hoeveel bezoekers het contact formulier invullen. Uiteindelijk kun je zien aan het aantal verzendingen van je product hoeveel verkoop je doet. Maar heb je dan 100% van de online bezoekers binnengehaald. Of is het aantal verzendingen slechts aan 10% van de online bezoekers, en haakt 90% van deze bezoekers af? Of kunnen die jouw contactformulier niet vinden. Of snappen ze het proces niet. Dat zijn vragen die je met Google Analytics kunt uitvinden.

Doorlopen de bezoekers je website op de goede manier?

Een goede inschatting geven de cijfers van het ‘Bounce’ percentage en het percentage uitstap momenten. Het uitstap percentage geeft aan op welke pagina de bezoeker is ‘uitgestapt’ dus met andere woorden wanneer hij je website heeft verlaten. In het geval van verkopen is een goed uitstapmoment als de bezoeker zijn bestelling heeft geplaatst en betaald heeft. In het geval van leadgeneratie zou een goed moment zijn om na het invullen van het contactformulier uit te stappen. Een ander goed moment is bijvoorbeeld na het lezen van een blog.

Maar het zou jammer zijn als je na je homepage een hoog uitstap moment hebt. Dan kan het zijn dat de bezoeker niet heeft gevonden wat hij zocht. Of als je ziet dat er een hoog uitstap moment zit voor je contactformulier, dan kan het zijn dat het proces dusdanig ingewikkeld is dat de bezoeker afhaakt.

Een ander moment is het ‘Bounce’ percentage. Dat is een cijfer dat aangeeft dat de bezoeker meteen je site weer verlaat. Dus als je een hoog bounce percentage hebt op je homepage dan is bijvoorbeeld je boodschap niet duidelijk.

Wij hebben echt ontzettend veel bezoekers

Wat ook belangrijk is, is goed te kijken waar je bezoeker vandaan komt. Wij krijgen vaak te horen dat de website zoveel bezoekers trekt. Dat zijn dan bijvoorbeeld veel bezoekers uit het buitenland terwijl de onderneming juist regionaal georiënteerd is. Dan heb je niet zoveel aan bezoekers uit Amerika of China.

Bepaal en doel

Bekijk dus goed wat je doel is met je website. En wordt dat doel gehaald. Als dat doel niet of onvoldoende gehaald wordt, ga dan met kleine veranderingen je website aanpassen. Heb je dat gedaan, wacht dan een paar weken en beoordeel of die aanpassing een positieve wijziging heeft gebracht. Als je te veel in een keer wijzigt, kunt je ook niet goed zien welke wijziging wat heeft bijgedragen.

Heb je al een Google Analytics account, begin vandaag dan nog met je erin te verdiepen.  Heb je daar hulp bij nodig? We nemen graag je bezoekersaantallen een keer met je door.