Fotografie, Online Marketing
Sprankelende kleuren in fotografie laten je opvallen
Een fotografie trend voor dit jaar is sprankelend kleurgebruik.
Een trend voor 2020 in de fotografie is het gebruik van sprankelende kleuren. De trendwatchers zijn het erover eens dat dit het jaar wordt van sprankelende, bruisende, gewaagde en pakkende tinten om de diverse verhaallijnen in te kunnen vullen. Hoe jij dat in je communicatie kunt gebruiken vertellen we hieronder.
Onderscheid je met pakkende en gewaagde kleuren in je fotografie.
Met sprankelende kleuren vertel je jouw eigen verhaal of je bedrijfsverhaal het beste. Pakkende kleuren kunnen je dagelijkse activiteiten al op een gewaagde manier onder de aandacht brengen. Maar gebruik daarnaast ook eens een abstracte invalshoek. De abstracte trend is perfect om met gebruik van felle kleuren en fotografische stijlen je idee, concept of impressie over te brengen.
Iedere foto heeft een eigen stijl en hoe uitgesprokener de kleur of de fotografische stijl, hoe nadrukkelijker het eigen geluid van je bedrijf naar voren komen. Zo kun je je onderscheiden van de concurrentie en kun je echt impact hebben op de kijker.
Hoe breng je die sprankelende kleuren in de foto
Om deze pakkende, bruisende kleuren in de foto te krijgen nemen we je nog even mee in een les kleur gebruik. Er zijn verschillende kleur types. Je hebt Primaire kleuren, Secundaire kleuren en Tertiare kleuren.
- Primaire kleuren zijn niet gemaakt door andere kleuren te combineren. Dus dat zijn rood, geel en blauw.
- Secundaire kleuren zijn kleuren die uit twee primaire kleuren bestaan in een 50/50 verdeling. Zo weten we allemaal dat als je rood mengt met geel dat je dan oranje krijgt.
- Tertiaire kleuren zijn de kleuren die bestaan uit een mengsel dat voor 25/75 of 75/25 gedeelte bestaat uit een primaire kleur en een secundaire kleur. Neem bijvoorbeeld een deel blauw en een deel groen en je krijgt Turquoise.
Kleurencirkel om het eenvoudig te maken.
Daarnaast kennen we ook nog de complementaire kleuren. Deze kleuren liggen tegenover elkaar op de kleurencirkel. Denk aan Rood en groen of blauw en oranje. Deze kleuren worden vaak samen gebruikt omdat ze goed bij elkaar staan en de intensiteit van de beide kleuren goed tot hun recht komen. Tussen deze kleuren zit ook het meeste contrast.
Vaak worden deze gebruik in bedrijfslogo’s. Denk aan Rabobank, die in hun logo en kleur gebruik vooral oranje en blauw gebruiken. Of Nuon, die vooral paars en geel gebruiken in hun communicatie uitingen.
Tenslotte de verwante kleuren. Deze kleuren liggen naast elkaar in de kleurencirkel. Er zit dan wel een dominante kleur bij, meestal de primaire kleur. Maar de secundaire of tertiaire kleuren kunnen daar ook belangrijk zijn. Het beste zie je dat terug in bijvoorbeeld het bos in herfstkleuren.
Kleur komt door licht, maar is digitaal ook eenvoudig toe te voegen.
Het kleurgebruik heeft vooral te maken met licht inval. Maar in de huidige tijd van snelle content en digitalisering wordt een goed beeld allang niet alleen maar gemaakt met fotografie. Sterker nog fotografie of film is maar een deel van het proces. De achtergronden worden soms volledig digitaal gemaakt. Of het product wordt voor een digitale achtergrond geplaatst. Dan is het wel handig om te weten wat kleur doet met je product. Je kunt product foto’s prima voor een kleurige achtergrond plaatsen. Kijk maar eens naar het voorbeeld dat wij hebben gemaakt. Hiermee kun je snel een eenvoudig content maken die ook nog eens opvalt. Ook met film is dat te realiseren. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.
Laat ons je verhaal vertellen!
Wil je jouw verhaal vertellen? Wij kunnen je hiermee helpen. We zijn specialisten in het vertalen van jouw verhaal naar goed beeld. Naast fotografen hebben we ook Filmmakers, Animators, Illustrators, Powerpoint specialisten etc. in ons netwerk. We kunnen samen het concept van je verhaal vormen. Daarna kunnen we de beeldspecialist voorstellen die het beste bij jouw verhaal past. Kijk alvast eens in ons portfolio.
Kom je verhaal vertellen bij een kopje koffie!
of neem hiernaast contact met ons op.
Meer tips!
We geven geregeld meer van deze tips.
Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in om niets meer te hoeven missen.