Beeldmarketing, Fotografie, Beeldcreatie
Leestijd ca. 5 minuten
Van conceptontwikkeling tot Reclamefotografie. Beeldloods pakt het groot aan.
Je kent ons van portretten en bedrijfsreportages, maar wij verzorgen ook conceptontwikkeling en reclamefotografie. Dankzij onze creativiteit, ervaring, brede netwerk en de volledig ingerichte studio’s zijn we daar erg goed in. Onlangs hebben we zo’n project van A tot Z uitgevoerd. Hieronder lees je het verhaal.
Internationaal meubelmerk met ambitie.
Wij werden gevraagd om de conceptontwikkeling en reclamefotografie voor een nieuw internationaal meubelmerk te ontwikkelen. Natuurlijk gingen wij die uitdaging graag aan. Tijdens de briefing door de opdrachtgever werd ons uitgelegd dat het meubelmerk moest voldoen aan aantal zaken.
- De meubelstukken zijn high end, dus luxe, stijl en exclusiviteit moet uit het beeld blijken.
- Eerbied voor de natuur. De boom staat decennia in het bos en beschermd of biedt een thuis voor flora en fauna. Het is zonde om dat zomaar te verzagen. In plaats daarvan wordt het eervol omgezet in een meubelstuk.
- De hoge kwaliteit van het meubelstuk is leidend.
De boodschap vanuit de opdrachtgever was dat je als bezitter van het meubelstuk trots bent dat je het meubelstuk kunt bezitten en dat het deel uitmaakt van je leven. Je wilt dit delen met je vrienden en het verhaal van de boom doorgeven.
Conceptontwikkeling en Reclamefotografie
Als we de conceptontwikkeling uitvoeren, kijken we vooral naar het verhaal dat verteld wordt. Bij het verhaal past één van de twaalf Archetypes. Op die manier kun je de inhoud van je verhaal borgen en zorgen voor een herkenbare continuïteit. In dit geval kwamen we uit op het Archetype van de Ruler, de heerser.
De boodschap is gericht op zakelijke vrouwen die succesvol zijn. Zij houden van kwaliteit en luxe en zijn gewend die lifestyle te omarmen. Zij nemen de stap om het meubelstuk te kopen.
Wij ontwikkelden het concept dat het meubelstuk als een kunstitem in de ruimte staat, een zogenaamde Table d’Art. Het concept van Table d’Art is om de zelfbewuste vrouw in het voetlicht te zetten en de draak te steken met de huidige opvattingen (veelal door mannen gemaakt). Dus de zelfbewuste vrouw staat in het middelpunt, trots op haar zelf, trots op wat ze heeft bereikt en ze maakt een einde aan het glazen plafond dat deze vrouwen tegenhoudt in de carrière.
De gebruikster heeft voldoende bestedingsruimte om unieke, prachtige items van hoge kwaliteit aan te schaffen. Voor de opdrachtgever hebben we een presentatie gemaakt waarbij we ons hebben laten inspireren door de grote schildermeesters. De opdrachtgever was onder de indruk van het visuele voorstel en we mochten aan de gang.
Van conceptontwikkeling naar uitvoering
Toen begon het pas. We maakten schetsen waarin we ons ideeën verder uitwerkten en visueel maakten. Daaraan voegden we een moodboard toe die we hebben uitgewerkt in stijlen en sfeer. We zijn op zoek gegaan naar geschikte modellen die de succesvolle vrouwen vertegenwoordigden.
De visagie en kledingstijl is vooraf afgestemd met Visagiste en Kledingstyliste Femke Leunisse van Femvision. Per foto is afgestemd welke kleding en visagie stijl daarbij past. Tenslotte hebben we ook de styling met Silvana Issa van InsideOut afgestemd. Het mocht best over de top zijn, dus daar hebben we de styling op aangepast.
De voorbereiding op de shootdag
Alle voorbereidingen bereikten het hoogtepunt op de dag voor de fotoshoot. In het weekend hebben we de studio klaargezet, de planning gefinetuned en de lichten vooraf neergezet, gemeten en afgetekend op de vloeren en muur. We hebben elke foto vooraf doorgenomen met onszelf als model om de juiste belichting en hoek van de foto te bepalen. Op die manier wisten wij wat we konden verwachten. Daar hebben we veel tijd mee gewonnen op de dag zelf.
Een hectische maar perfect verlopen shootdag
Al vroeg was het al een drukte van belang. De visagiste had een extra haarstyliste (Demi Otte) meegenomen. De styliste was aanwezig om de tafelstyling alvast klaar te maken en de modellen druppelden langzaam binnen. De planning die vooraf goed was uitgewerkt verliep perfect. De foto’s werden vanaf de hoofdpositie en de B-roll positie genomen.
Door gebruik te maken van een B-roll positie (alternatieve hoek) hebben we meteen ook foto’s kunnen maken voor gebruik op bijvoorbeeld social media. De hele dag is er door iedereen hard gewerkt met een goed resultaat; na een lange dag hadden we de foto’s die we wilden hebben.
Kunstenaars grid gebruikt om zichtlijnen te optimaliseren
Aangezien we door de grote meesters zijn geïnspireerd hebben we een grid gebruikt die de kijklijnen volgt zoals de schilders uit de zestiende eeuw deze ook hebben gebruikt. De modellen en de styling hebben we op deze lijnen afgestemd waardoor de ogen van de toeschouwer de kijklijnen gebruikt die er zijn. We hebben dan gezorgd dat er op deze kijklijnen altijd wat te zien is. Dat maakt de foto nog interessanter.
Daarna nog niet klaar.
Omdat de meubelstukken nog niet klaar waren op het moment dat we gingen shooten hebben we naderhand de meubelstukken met gelijke belichting gefotografeerd. Dat was nog een flinke uitdaging omdat het over tafels ging van 5 tot 7 meter.
Om de juiste sfeer te krijgen van de ruimtes waar de meubelstukken in gaan staan hebben we verschillende digitale achtergronden gezocht. Deze achtergronden zijn er later met behulp van Yuri Kneppers van BlackSand films digitaal achter geplaatst. Uiteindelijk hebben we dus de foto’s met modellen bewerkt, de modellen op en om de tafels geplaatst en deze in de digitale achtergrond toegevoegd.
Complex en grote fotoproductie succesvol afgerond
Met dit project hebben wij al onze expertises ingezet die wij als Beeldmarketingbureau met een uitgebreid netwerk aan beeld professionals hebben. Op deze wijze hebben wij een complexe en grote fotoproductie geproduceerd, gebaseerd op een uitgebreid en authentiek marketingconcept.
of neem hiernaast contact met ons op.
Laat ons je verhaal vertellen!
Wil je jouw verhaal vertellen? Wij kunnen je hiermee helpen. We zijn specialisten in het vertalen van jouw verhaal naar goed beeld. Naast fotografen hebben we ook Filmmakers, Animators, Illustrators, Powerpoint specialisten etc. in ons netwerk. We kunnen samen het concept van je verhaal vormen. Daarna kunnen we de beeldspecialist voorstellen die het beste bij jouw verhaal past. Kijk alvast eens in ons portfolio.
Kom je verhaal vertellen bij een kopje koffie!
Meer tips!
We laten geregeld meer van ons werk zien en we geven tips over het gebruik van fotografie in je marketingconcept.
Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in om niets meer te hoeven missen.