Marketingstrategie, Online Marketing, Social Media
Hierom zou je een content kalender moeten gebruiken
Val niet in de valkuilen van social media.
Als je niet in de valkuil wilt stappen van het enthousiast beginnen met een contentfeed op Social Media en dan vervolgens het plaatsen ervan vergeet omdat je het druk krijg met dagelijkse werkzaamheden, gebruik dan een content kalender. Dat dwingt je om keuzes te maken, je verhaal goed te vertellen en een continue stroom artikelen te creëren. Een goed resultaat vanuit Social Media vergt een lange adem. Gebruik een content kalender en maak je marketingleven makkelijker. Lees hieronder de tips die ik je hierover kan geven.
Content kalender zorgt voor consistentie
Dit is misschien wel de belangrijkste reden om de content kalender te hanteren. Vaak zie je bedrijven die starten met een contentfeed op social media, de eerste weken veel berichten plaatsen en daarna maanden niets meer. Bedrijven starten met content marketing omdat “We daar ook iets mee moeten doen”. Dat wordt dan enthousiast opgepakt, maar door uitblijven van snel resultaat wordt er weer prioriteit gegeven aan andere zaken voor de korte termijn. Een resultaat uit content marketing heeft tijd nodig. Je publiek moet je leren kennen. Ze moeten overtuigd raken van je product of dienst. En als dat zo is, dan zal er een moment zijn waarbij je met je bericht op het juiste moment komt. Een content kalender zorgt voor die consistente stroom berichten.
De content kalender dwingt je keuzes te maken
En keuzes maken is altijd goed. Want de focus op je business zorgt voor meer tijd en energie. Keuzes maken in content maakt je verhaal ook geloofwaardiger. Door gebruik te maken van de content kalender wordt je gedwongen keuzes te maken in wat je wel en wat je niet plaatst. Je kunt keuzes maken in de volgende middelen
- De eerste keuze die je maakt is over de onderwerpen die je wilt behandelen. Welke werkzaamheden voer je uit in je bedrijf. Die kun je aan onderwerpen verbinden. Welke zijn belangrijk voor je doelgroep en waar wil je laten zien dat je over voldoende kennis beschikt.
- Daarna ga je de invalshoek van de artikelen benoemen. Wil je het hebben over innovatie of over tijdwinst. Over trends of ontwikkelingen in de branche. Op die manier heb je ook verschillende invalshoeken die je over de onderwerpen heen kunt leggen. Zo krijg je automatisch al meer content.
- Vervolgens maak je een keuze in doelgroepen die je wilt benaderen. Je hebt misschien maar 1 doelgroep, maar die kun je ook differentiëren op bijvoorbeeld leeftijd, regio etc. Het kan zijn dan de aansluiting met de verschillen in de doelgroep net andere content nodig heeft.
- Tenslotte maak je keuzes welke vorm en invalshoek je content krijgt. Maak je een foto met een kort bericht, of maak je juist een persbericht om je doelgroep op nieuws te informeren. Een uitlegvideo over een bepaald aspect in je dienstverlening.
Door deze keuzes te maken zorg je automatisch voor een continuïteit van je content feed. Waarschijnlijk schieten er allemaal ideeën door je hoofd die je kunt behandelen. Deze kun je nu alvast opschrijven en invoegen in je content kalender.
Content kalender is niet in beton gegoten.
Uiteraard is de content kalender niet zo star als het misschien klinkt. Je kunt natuurlijk een leuke activiteit die spontaan is heus wel delen op Social media. Bedenk je dan wel goed op welke Social media je die deelt. Leuke grappige activiteiten op kantoor of op de bouwplaats deel je op Facebook of Instagram. LinkedIn is daarvoor minder geschikt. De ad-hoc activiteiten kun je trouwens ook plannen. De activiteiten zelf natuurlijk niet, die gebeuren spontaan. Maar de kalender laat je wel de ruimte zien waar je die ad-hoc activiteiten kunt plaatsen. Als je op een dag al een groot bericht hebt staan, dan kun je misschien beter een dag later het spontane actie plaatsen. Zo voorkom je een overdaad aan plaatsingen.
Schrijf inhaak momenten weg in je content kalender.
Elk jaar aan het eind van het jaar worden de vele lijstjes met trends weer gedeeld, dat zijn op zich al bronnen om content uit te halen. Maar gelijktijdig worden ook de inhaak kalenders gedeeld. Inhaak momenten zijn, zoals de naam al zegt, momenten waarop je met leuke content kan inhaken op bepaalde dagen. Koningsdag, Kerstmis, Pasen en Sinterklaas zijn bijvoorbeeld leuke dagen. Maar je hebt ook de dag van de leraar, of de dag van de secretaresse, of de dag van de pannenkoek. Kortom er zijn elke dag wel inhaak momenten. Deze kun je gebruiken voor je contentfeed. Maar pas daarmee wel op. Overdaad schaadt. Je hebt niet elke dag een leuke inhaker. Alhoewel Oreo een jaar lang wel content heeft gemaakt voor de inhaakdagen en dat lukte ze erg goed. Maar het gevaar van flauwigheid ligt op de loer. Dus beperk de inhaakdagen alleen tot dagen die op je dienstverlening slaan, of de dagen waarop je echt leuke content kan maken. En bedenk je wel dat inhaak dagen vaak erg ‘druk’ zijn op Social media.
Heb je nu voldoende redenen om de content kalender te gebruiken? Dan wens ik je veel succes. Duizelt het je voor de ogen, dan kunnen we je hier ook mee helpen.
Laat ons je verhaal vertellen!
Wil je jouw verhaal vertellen? Wij kunnen je hiermee helpen. We zijn specialisten in het vertalen van jouw verhaal naar goed beeld. Naast fotografen hebben we ook Filmmakers, Animators, Illustrators, Powerpoint specialisten etc. in ons netwerk. We kunnen samen het concept van je verhaal vormen. Daarna kunnen we de beeldspecialist voorstellen die het beste bij jouw verhaal past. Kijk alvast eens in ons portfolio.
Kom je verhaal vertellen bij een kopje koffie!
of neem hiernaast contact met ons op.
Meer tips!
We geven geregeld meer van deze tips.
Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in om niets meer te hoeven missen.