Marketingstrategie, Online Marketing
Werk nu aan je merkwaarde en realiseer meer marge.
We geven je graag tips om beter uit de crisis te komen.
Eerder hebben we al geschreven over het waarom je moet blijven investeren in marketing in een tijd van crisis en onzekerheid. De Corona crisis houdt helaas nog wel even aan met alle gevolgen van dien. Als bedrijf probeer je te overleven en hopelijk sterker uit de crisis te komen. We proberen om je met deze tips te inspireren toch vooral door te gaan met je onderneming. Waar nodig kunnen we je helpen, in deze onrustige en onduidelijke tijden zullen we moeten samenwerken om verder te komen en de crisis te lijf te gaan.
In dit artikel geven we je in ieder geval al tips om je merkwaarde nog een keer tegen het licht te houden en zo je marge te verbeteren.
Waarom een sterk merk je verder helpt
Als je moet kiezen tussen investeren in verkoop of investeren in merk wordt er vaak gekozen voor Verkoop. Dat is ook logisch, verkoop levert op korte termijn vaak snel resultaat en dat is tijdens deze crisis erg belangrijk.
Toch moet je ook de lange termijn niet vergeten. Zeker nu, in tijden van crisis, waar je thuis werkt en beperkte mogelijkheden hebt om te verkopen, kun je de tijd goed gebruiken om je merkstrategie nog eens goed tegen het licht te houden.
Je merk is je reputatie
Het bouwen van een goede merkwaarde kost tijd, geld en het effect is niet gelijk zichtbaar. Maar je merk is wel je reputatie. En een goede reputatie zorgt voor vertrouwen. Met het vertrouwen van je doelgroep in je merk zullen ze sneller voor jou kiezen. Het gevolg is dat de omzet zal groeien. Op termijn zal dat voor meer winst zorgen omdat de marges hoger zullen zijn. Ik zal dat uitleggen naar aanleiding van het volgende voorbeeld.
Het voorbeeld van het witte T-shirt
Een goed voorbeeld van merkwaarde is die van een wit T-shirt. Denk je eens een wit T-shirt in. Die zijn niet zo duur. Maar beeld je nu eens in dat op dat witte T-shirt het logo van Nike staat. Dan wordt het witte T-Shirt ineens een stuk duurder om aan te schaffen. Terwijl het nog steeds een wit T-Shirt is. Dus vanuit sales blijf je een wit T-shirt verkopen. Maar door de merkwaarde te laten stijgen ga je meer winst uit dat witte T-shirt met je logo erop realiseren. Dan ga je toch anders naar merkwaarde kijken.
Kijk nog eens naar de merkwaarde
Nu is het een goede tijd om je merkstrategie en merkwaarde nog eens onder de loep te nemen. Een simpele manier om te beoordelen of je merkwaarde nog voldoende aansluit is om de volgende twee stappen te nemen.
- Onderzoek nog eens goed je doelgroepen. Zijn deze doelgroepen veranderd. Werk je persona bij vanuit de verschillende klanten binnen je doelgroep en kijk of je product of dienst nog steeds aansluit.
- Boordeel je positionering en de identiteitsbepaling. Stel jezelf de vraag wie je bedrijf vertegenwoordigd. Ben ik nog duidelijk en onderscheidend. Is mijn boodschap nog helder en sluit het beeld gebruik nog aan in die boodschap.
Als je dat goed doet kom je uiteindelijk weer bij een aangescherpt onderscheidend vermogen. Belangrijk, want je concurrenten zitten ook niet stil en zijn misschien meer jouw kant opgeschoven, of jij bent onbewust de kant van de concurrentie opgeschoven. Door nu jouw onderscheidend vermogen weer aan te scherpen ben je klaar voor de periode na corona.
Nou goed bijna dan, want uit al het onderzoek dat je hierboven hebt gedaan maak je nu een marketingactiviteiten plan. Wat ga je doen als de corona maatregelen weer over zijn. Hoe ga je de markt jouw onderscheidend vermogen laten weten.
Beeldloods kan je hierbij helpen.
Wij kunnen je helpen met het marketingverhaal door te adviseren, mee te denken en uit te voeren. Daarnaast kunnen we zeker ook helpen in het verzorgen van je beeldmateriaal. Want als je het onderscheidend vermogen weer scherp hebt. Dan maak je natuurlijk geen gebruik van algemeen stockfotomateriaal. Natuurlijk ga je dat onderscheidende vermogen vertalen naar pakkende beelden.
We helpen je ook al met tips. De volgende keer gaan we het hebben over Authenticiteit in beeldmateriaal. Want je onderscheidend vermogen dient ook wel authenticiteit uit te stralen, anders wordt je boodschap minder goed geloofd. Wil je niks missen, volg dan onze pagina’s op Social Media.
Laat ons je verhaal vertellen!
Wil je jouw verhaal vertellen? Wij kunnen je hiermee helpen. We zijn specialisten in het vertalen van jouw verhaal naar goed beeld. Naast fotografen hebben we ook Filmmakers, Animators, Illustrators, Powerpoint specialisten etc. in ons netwerk. We kunnen samen het concept van je verhaal vormen. Daarna kunnen we de beeldspecialist voorstellen die het beste bij jouw verhaal past. Kijk alvast eens in ons portfolio.
Kom je verhaal vertellen bij een kopje koffie!
of neem hiernaast contact met ons op.
Meer tips!
We geven geregeld meer van deze tips.
Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hier in om niets meer te hoeven missen.